Taken te laat indienen:
Voor de evaluatie van opleidingsonderdelen moeten vaak ook opdrachten ingeleverd worden. Docenten stellen hiervoor duidelijke deadlines op. Toch zijn er ook altijd studenten die één of twee dagen na het verstrijken van de deadline hun opdracht binnen leveren, in de praktijk geberut het soms dat de docent papers accepteert en beoordeelt die na de deadline worden ineleverd.
Is dit rechtvaardig?
Volgens mij is het niet rechtvaardig al er geen maatregelen worden genomen voor leerlingen die te laat zijn. Ik vind het iets te cru om meteen een 0 te geven. Maar je kan wel afspreken met de leerlingen dat er een aantal punten zullen verloren gaan bij het te laat indienen.
Maar dan zit ik nog met het probleem van wat als er nu echt een grondige reden is?
Als die er is ishet normaal dat de leerkracht een bewijs vraagt. Maar hier heb ik het dan wel over een degelijk bewijs dat van toepassing kan zijn. Geen nutteloos briefje van de ouders. Een reden kan zijn een doktersbrieje. Of overlijden,...
Het is van uiterst belangrijk dat je op voorhand grondige regels voorlegt en daar bij blijft. Het is belangrijk dat iedereen gelijkwaardig wordt behandeld. En dit moeten de leerlingen dan ook aanvoelen.
etisch model
2 voorwaarden
- Gronhouding aannemen
De docent verwacht stiptheid van de leerlingen en stelt daarom een deadline.
- Dialoog voeren
Ze spreekt samen met de leerlingen een deadline af. Dus verwacht ze ook dat ze op tijd zijn met hun taken want ze hebben namelijk inbreng gehad.
4 aandachtspunten
- Situatie analyseren
De leerlingen die te laat indienen beschikten over voldoende informatie. De leerkracht had samen met hen een deadline vastgelegt en deze moeten de leerlingen nakomen. Handig is om dit in je agenda te noteren.
- Zoeken naar handelingsmogelijkheden
De leerkracht zou eventueel als herinnering nog eens een mail op toledo sturen naar alle leerlingen waar in staat dat de opdrachten tegen die bepaalde datum ingedient moet worden.
De leerkracht kan zeggen dat dit echt wel noodzakelijk is en dat ze dit best in hun agenda noteren.
De leerlingen kunnen nog eens vragen de les ervoor of dit nu tegen de volgende les moet ingedient worden. Maar ook de leerkracht kan dit nog eens zeggen.
- Motieven verhelderen
Ik zou kiezen voor punten aftrekken. Dit zal de leerlingen wel extra motiveren om de opdracht optijd in te dienen. Niemand heeft graag punten af van een taak dus het is een doel om het optijd in te dienen. Moest er geen sanctie volgen zou niemand er mee inzitten als ze eens een taak telaat indienen.
- Effecten inschatten
Het effect bij de leerkracht:
De leerkracht zal niet moeten blijven vragen aan de leerlingen van waar blijft jullie taak. Niet ingedient is 0 te laat is punten af per dag.
Het effect bij de leerlingen:
Het kan gebeuren dat de leerlingen boos of onrespectvol zullen reageren op de leerkracht. Maar achteraf zal dit wel afkoelen het is namelijk hun eigen schuld en niet die van de leerkracht.
3 evaluatiemomenten
- Intuïties uitspreken
Leerlingen die opdrachten te laat indienen, hebben er zelf voor gekozen om punten kwijt te verliezen!
Docenten moeten op bij hun sanctie blijven. Geen uitzonderingen! Streng maar rechtvaardig zijn is nodig.
- Normen verduidelijken
Het schoolregelement staat er vol van. In het schoolregelement word dit het beste vermeld dat wanneer een taak niet optijd ingedient word er een sactie volgt van vermindering van de leerling haar/zijn punten. Niet ingedient is 0. Als dit in het schoolregelement staat is er geen discussie mogelijk.
- Waarden evalueren
Leerlingen die hun taak niet optijd indienen kunnen hun eigen gedrag evalueren. Maar dit kan de leerkracht ook. Waarden kunnen botsen met elkaar. En in deze situatie is de kans groot. Een leerling kan je straffen, maar een straf mag nooit fysiek! Ook mag je een leerkracht niet voor schut zetten voor anderen. Dit is onverantwoord.
Beste bloggers ook het eind van hoofdstuk 3 mens en medemens is aangebroken.
Nu zal ik aan mijn hoofstuk 4 beginnen. Dit hoofdstuk zal gaan over mens en lijden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten